A viselkedésre is hat az elfogyasztott étel
A Tufts Egyetem pszichológiai osztályának legújabb kutatásai szerint a szénhidrát-diéták rossz hatással vannak a memóriára és az agy kognitív képességeire.
“Mostani kutatásunk kiválóan mutatja, milyen nagy befolyással van az elfogyasztott élelmiszer a kognitív viselkedésre – nyilatkozta Holly A. Taylor, pszichológus professzor – A manapság igen népszerű alacsony szénhidráttartalmú és szénhidrát nélküli étrendek pedig igen káros hatással vannak az ember észlelési és gondolkodási képességeire.” – írja a MediPress.
Bár agyunk elsődleges erőforrása a glükóz, testünk nem képes tárolni azt, így szervezetünk a szénhidrátok lebontásával jut glükózhoz. A glükóz a véráramon keresztül jut el az agyba, ahol az idegsejtek azonnal energiává alakítják a szükséges mennyiséget. A csökkentett széndidrát-bevitellel tehát csökkentjük agyunk energiaszintjét, ami negatívan hat a kognitív képességekre (észlelés, megismerés, megértés).
Kutatásuk során a tudósok 22 és 55 év közötti nőkkel dolgoztak, akiket megkértek, hogy kövessenek egy tetszőlegesen kiválasztott diétás étrendet. A 19 résztvevőből kilencen az alacsony szénhidráttartalmú étrendet, tízen pedig a hagyományos alacsony kalória-bevitelre alapuló diétát választották.
A résztvevők kognitív képességeit – figyelem, rövid és hosszú távú memória, szövegértés, térbeli és vizuális memória – a tudósok a kísérlet ideje alatt folyamatosan figyelemmel kísérték.
Az eredmények szerint az alacsony szénhidráttartalmú étrenden élők kognitív képességei már egy hét alatt is jelentősen romlottak, a hagyományos diétát követőkhöz képest. “Ezeknek a résztvevőknek a memóriája jelentősen leromlott a kísérlet ideje alatt. Reakcióidejük nőtt és komoly figyelemzavarokkal küzdöttek – nyilatkozta Taylor professzor – Az agynak szüksége van a glükózra a megfelelő működés fenntartásához, a szénhidrát megvonásával pedig éppen ezt az energiát vonjuk meg magunktól.”
Forrás: Stop.hu
