egészség

Árt, vagy használ? Segít, vagy megöl? Hírek az egészség, a wellness és az egészséges ételek, hagyományos és az ipari élelmiszerek világából.

életmód

A legfrissebb információk az egészséges ételekkel, életmóddal kapcsolatban. Ízek, illatok, élmények…

gazdaság

Hírek, információk a mezőgazdaság, élelmiszeripar, kereskedelem és az üzleti élet világából, kis politikával fűszerezve…

hagyomány

Hírek, információk a magyar hagyományok, hagyományos élelmiszerek, receptek szokások világából. Minden, amire még büszkék lehetünk.

tudomány

Érdekességek, hírek az élelmiszer-tudomány világából: kutatások, fejlesztések, információk.

Home » egészség, tudomány

Nem védenek a ráktól a vitaminok?

Beküldte: admin, 2009. január 4., vasárnapNincs hozzászólás
Vitamintabletták - használnak vagy sem?

Vitamintabletták - használnak vagy sem?

Az Amerikai Orvosszövetség hetilapja, a JAMA két vizsgálat eredményeit közölte, amelyek nem igazolták sem a vitaminok, sem a szelén rákot megelőző hatását. A cikk összefoglalója itt olvasható.

A vitaminos tévhit csaknem másfél évtizede indult: akkoriban közölték egy biztató megfigyelés adatait, melyek szerint azok a cigarettázó férfiak, akik E-vitamint szedtek, ritkábban kaptak rákos megbetegedést, mint E-vitaminkúrában nem részesülő sorstársaik. Ez azt a reményt keltette betegekben és orvosokban egyaránt, hogy bizonyos vitaminokkal a rosszindulatú daganatok kifejlődése gátolható. Két évvel később arról jelentek meg közlések, hogy a szelén használata a prosztata rákjának előfordulását csökkenti.

Hatalmas kutatások indultak el a következő esztendőkben és most egyszerre két ilyen tanulmány eredményeit közölték ugyanabban a folyóiratban. J. Michael Gaziano vezetésével az amerikai orvosok évtizedek óta folyó vizsgálatának adatait ismertették. Ez már a második tanulmány volt önként jelentkező orvosok részvételével. Most 1997-től csaknem tizenötezer, 50 évnél idősebb férfi doktor szedett minden nap E-vitamint és C-vitamint és azt vizsgálták, hogy átlag nyolc év alatt közülük hány résztvevőnek lett prosztatarákja, vagy bármilyen daganatos betegsége. A tanulmány a legkorszerűbb tudományos módszerekkel folyt: a vizsgálati alanyok véletlenszerű kiválasztás szerint szedték a tablettákat és sem a résztvevők, sem az őket kezelő orvoskollégák nem tudták, ki szedi a vitamint és ki kap vitamint nem is tartalmazó készítményt. Amikor a titkosan tárolt adatokat összesítették, kiderült, hogy a vitaminnal kezelt doktorok ugyanolyan arányban kaptak prosztatarákot vagy egyéb daganatos betegséget, mint azok, akik vitaminokat nem szedtek az utolsó évtizedben.

A másik tanulmány résztvevői három országban kaptak szelént, E-vitamint, a kettőt együtt, vagy hatóanyagot nem tartalmazó placebo tablettákat. A 35 533 férfi három éven keresztül kapta a kezelést és az eredmény itt is ugyanaz volt: sajnos, a szelén vagy az E-vitamin sem külön, sem együtt nem védett a rosszindulatú daganatoktól.

Forrás: mti.hu

Hozzászólások

Szólj hozzá a cikkhez, vagy küldj trackbacket. A hozzászólásokat RSS-en is követheted.

Maradj ontopik, ne beszélj mellé. Ne spammelj, vagy vállald a következményeit...

A hozzászólásokban a köbetkező HTML elemek használhatók:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ez az oldal a hozzászólásokban lehetővé teszi "Gravatarok" használatát. Ha szeretnél magadnak egyet, regisztrálj a Gravatar oldalán.

*