egészség

Árt, vagy használ? Segít, vagy megöl? Hírek az egészség, a wellness és az egészséges ételek, hagyományos és az ipari élelmiszerek világából.

életmód

A legfrissebb információk az egészséges ételekkel, életmóddal kapcsolatban. Ízek, illatok, élmények…

gazdaság

Hírek, információk a mezőgazdaság, élelmiszeripar, kereskedelem és az üzleti élet világából, kis politikával fűszerezve…

hagyomány

Hírek, információk a magyar hagyományok, hagyományos élelmiszerek, receptek szokások világából. Minden, amire még büszkék lehetünk.

tudomány

Érdekességek, hírek az élelmiszer-tudomány világából: kutatások, fejlesztések, információk.

Home » egészség, életmód

Az európai fiatalok hiánybetegségekben szevednek

Beküldte: admin, 2009. április 6., hétfőNincs hozzászólás

vitamindus etelekNem vesznek magukhoz elegendő vitamint és ásványi anyagot az európai fiatalok – állapította meg az a kutatás, amely tíz európai államban összesen 3500 fiatal táplálkozási szokásait és életmódját vizsgálta.

A felmérésben a magyarországi Pécs mellett Athén, Bécs, Iraklion, Stockholm, Dortmund, Gent, Lile, Saragossa 12,5 és 17,5 év közötti fiataljai vettek részt. A projektet az Európai Unió 5 millió euróval támogatta.

A megfigyelések szomorú eredményt mutatnak: a fiatalok szervezetében kevés a vitamin és az ásványi anyag. Naponta 600 gramm zöldséget vagy gyümölcsöt kellene enniük, ezzel szemben egy átlagos 13 éves mindössze 94 grammot, egy 15 éves fiú pedig csupán 84 grammot fogyaszt. A napi ajánlott ötszöri gyümölcs- és zöldségadag elfogyasztása nem jellemző.

A vasbevitelnél is súlyos hiányosságok mutatkoznak. A vizsgált alanyok 22,2 százaléka a szükséges alatti mennyiségben jut hozzá vashoz. 1,6 százalékuk pedig már a vashiány miatt fellépő vérszegénységben szenved.

Általában a D-vitamin mennyisége sem optimális. Ez a vitamin olyan hormonok működéséért felelős, amelyek az emberi szervezet kalcium-egyensúlyáról gondoskodnak, ezen kívül pedig elengedhetetlenek az egészséges csontváz megőrzéséhez.

A kutatás érdekes eredménnyel szolgált a testtömeg-index és a fiatalok vitamin- és ásványianyag-értékeinek összefüggéséről. A túlsúlyosaknak a béta-karotin, B12, C- és D-vitamin értékei voltak alacsonyak. Az átlagsúly alattiak általában B12 vitaminban, vasban és folsavban szenvednek hiányt.

David Richardson, a brit Newcastle Egyetem kutatója elmondta, az emberek különböző okok miatt nem érik el a tápanyagokból a szükséges napi mennyiséget. A táplálék-kiegészítők egyfajta mentő lökésként szolgálnak azokban az esetekben, amikor a napi szükségleteket nem elégítik ki az étkezések. D- és C-vitaminból minden korcsoport – de különösen a fiatal nők, a várandós anyák és a nyugdíjasok – kevesebbet vesz fel, mint szükséges lenne.

Forrás: MTI.HU

Nincs hozzászólás.