egészség

Árt, vagy használ? Segít, vagy megöl? Hírek az egészség, a wellness és az egészséges ételek, hagyományos és az ipari élelmiszerek világából.

életmód

A legfrissebb információk az egészséges ételekkel, életmóddal kapcsolatban. Ízek, illatok, élmények…

gazdaság

Hírek, információk a mezőgazdaság, élelmiszeripar, kereskedelem és az üzleti élet világából, kis politikával fűszerezve…

hagyomány

Hírek, információk a magyar hagyományok, hagyományos élelmiszerek, receptek szokások világából. Minden, amire még büszkék lehetünk.

tudomány

Érdekességek, hírek az élelmiszer-tudomány világából: kutatások, fejlesztések, információk.

Home » életmód

Vitamintabletták negatív hatásai

Beküldte: admin, 2009. május 13., szerdaNincs hozzászólás

vitamintablettakGátolják a sport egészségre gyakorolt jótékony hatását, és növelik a cukorbetegség kialakulásának veszélyeit a vitaminkészítmények – derült ki német és amerikai szakemberek hétfőn ismertetett tanulmányából.

A C és az E vitaminhoz hasonló antioxidánsok ártalmatlanítják a sejtkárosodást okozó oxigén szabadgyököket. Sportolás során fokozott mértékben termelődnek szabadgyökök, de ezek aktivizálják a szervezet saját védekező rendszerét. “Hosszú távon a szabadgyökök oltóanyagként hatnak az oxidatív stressz ellen” – mondta Michael Ristow, a Jénai Egyetem táplálkozáskutatója. “Az antioxidánsok elnyomják a szervezet saját szabadgyök termelését, és ezzel ezt a védőmechanizmust” – tette hozzá.

A kutatás során 39 fiatal férfi egy négy héten át tartó sportprogramot hajtott végre. Néhányuknak naponta vitaminkészítményeket kellett beszedniük, hogy a tudósok megvizsgálhassák az anyagok milyen befolyással vannak a mozgás által az egészségre gyakorolt hatásokra. “A fizikai mozgás egészségügyi hatásait gátolta az úgynevezett antioxidánsok E és C vitamin formájában való szedése” – vonták le a következtetést a szakemberek, akik az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) tették közzé eredményeiket.

Ristow szerint a sport során fokozottan termelődő szabadgyökök javíthatják a vércukor-anyagcserét, vagyis lehetséges, hogy csökkentik a cukorbetegség kockázatait. A vizsgálati eredmények rámutattak, hogy a mozgás során keletkező szabadgyökök az inzulinrezisztencia ellen hatnak, és ezzel fontos szerepet játszhatnak a kettes típusú diabétesz elleni küzdelemben. Ezt a hatást szintén gátolják a vitaminkészítmények.

A jénai, lipcsei, potsdami és bostoni tudósok megállapították: az antioxidánsok károsak, és alig javítják az egészséget. Azonban hangsúlyozták, hogy kizárólag a vitaminkészítményekről van szó, a friss gyümölcs és zöldség jótékony hatásai továbbra is vitathatatlanok, noha ezek is tartalmaznak antioxidánsokat.

Nincs hozzászólás.