10 természetes módszer magas vérnyomás ellen

magas vernyomasAz emberek, ha valamilyen betegségben szenvednek, automatikusan nyúlnak a tablettákért, kapszulákért. De miért választjuk azonnal a drogokat, ha van más járható út? Természetesen az első a megelőzés, de ha a baj bekövetkezett, akkor kezelni kell. Ahhoz pedig jobb a természetes út. A természetes módszereknek a betegség kezelésén túl számos más pozitív mellékhatása is lehet: a megnövekedett vitalitás, erős immunrendszer, több energia.

A magas vérnyomás, vagy hipertónia az egyik legalattomosabb betegség, nem véletlenül nevezik “néma gyilkosnak” is. Gyakran minden előzetes tünet nélkül alakul ki és hirtelen lesz okozója különböző veseelégtelenségnek, vagy agyvérzésnek, infarktusnak. A megelőzés fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni, de egy helyes étrend, a testmozgás is a gyógyszeres kezelés jó kiegészítője lehet és hatékonyan csökkentheti a magas vérnyomás kialakulásának veszélyeit, vagy csökkentheti a tüneteit.

Az életmód “gyökeres” módosítása türelmet és önfegyelmet kíván. Lehet fokozatos, vagy radikális. A pontos cél és a néhány egyszerű lépésben összeállított egyéni program megfogalmazása elengedhetetlenül szükséges.

10 jótanács a vérnyomás csökkentéséhez:

1. Végezz DASH diétát (Dietary Approaches a Stop Hypertension)
A DASH diéta lényege a sok zöldség, gyümölcs, alacsony zsírtartalmú tejtermék fogyasztása, a só, vörös hús, édesség és cukros italok mennyiségének csökkenése mellett.  Megfelelően alkalmazott DASH diéta mellett a szisztolés nyomásérték 8-14 ponttal csökkenthető.

2. Fogyj le!
Igen, ez a legáltalánosabb, de legnehezebben kivitelezhető természetes vérnyomáscsökkentő módszer. Az emberek túlnyomó többségének még súlyos betegségek alatt is nehezükre esik a megfelelő diéta követése, a testsúly kontrollálása. Pedig a magas vérnyomás kezelésének egyik legjelentősebb eszköze a hatékony fogyás. Minden elvesztett 10 kg 5-20 ponttal csökkenti a szisztolés nyomást.

3. Kevesebb nátriumot, kevesebb sót!
Ideális esetben a napi 2400 mg mennyiség alá csökkentett Na bevitel 2-8 ponttal csökkenti a vérnyomás átlagos értékét. Ez azt jelenti, hogy 5-6 grammnál nagyobb mennyiségben nem szabad konyhasót fogyasztani naponta.

4. Kevesebb dohányzás, több testmozgás
Heti 5-7 alkalommal végzett legalább 30 perces aktív testmozgás jelentősen, akár 10 ponttal is csökkenti a vérnyomást. Természetesen a testtömeg csökkentő diétának is kiváló kiegészítője. A szakemberek szerint a dohányzás közvetlenül nem okozója a magas vérnyomás kialakulásának. A dohányfüstben megtalálható anyagok rövid időre minden cigaretta elszívásakor 5-10 egységgel emelik a vérnyomást, de ez nem tartós. A dohányzás azonban az erek károsításával és számos szervet érintő más károsító hatással járul hozzá a hipertónia kialakulásához.

5. Kevesebb alkoholt!
A napi szinten fogyasztott alkohol nagyban befolyásolja a vérnyomásértékek alakulását. Kerülje a tömény, égetett szeszek fogyasztását, alkoholfogyasztását korlátozza napi egy pohár jó minőségű bor, vagy sör elfogyasztására. Ne feledje, hogy az alkoholos italok jelentős mennyiségű kalóriát is tartalmaznak, ami az elhízáshoz is nagyban hozzájárulhatnak.

6. Kevesebb stressz!
A tartósan jelentkező stresszhatások nagyban hozzájárulnak a magas vérnyomás időszakos kialakulásához, a hipertónia pedig állandósulhat. Keresd meg azt a helyet, időpontot, vagy tevékenységet, ami alkalmas lehet a pihenésre, a stresszhatások csökkentésére.

7. Több alvást!
Az elegendő mennyiségű,  nyugodt, zavartalan éjszakai alvás nagyban segíti a hipertónia tüneteinek enyhítését. Ennek megfelelően pedig a kevés és rossz minőségű alvás növeli a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát.

8. Fogyassz több káliumot!
A magas vérnyomás rizikófaktorai között az alacsony kálium bevitel legalább akkora jelentőséggel bír a dietetikusok szerint, mint a túlzott nátrium fogyasztás. A megfelelő mennyiségű kálium beviteléhez fogyassz banánt, zöldségeket, gyümölcsöt, citrusféléket, tejterméket, halat.

9. Fogyassz több kalciumot!
A kutatások szerint a 700 mg alatti napi kalcium fogyasztás ugrásszerűen megnöveli a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát. Ezért ajánlott, hogy naponta 50 év alatt minimum 1000 mg, 50 év felett pedig minimum 1200 mg kalcium bevitele ajánlott. Ilyen mennyiségű kalcium a szervezetünk számára biztosítható napi fél liter tejjel, vagy annak megfelelő mennyiségű tejtermékkel.

10. Legalább 500 mg C-vitamin naponta
A jelentős C-vitamin bevitel a kollagén termelődésre kifejtett hatásával biztosítja az erek falának megfelelő rugalmasságát. Amerikai kutatások során úgy találták, hogy a vérben deciliterenként 1 mg-mal több C-vitamin hozzávetőlegesen 4,1 Hgmm-el csökkenti a vérnyomás szisztolés és diasztolés értékét.

5 Comments

  1. Jánosi Attila

    2009. October 16. Friday at 01:40

    Én azt olvastam a Galaxy Centrum Hírportál http://www.galaxycentrum.com életmód rovatában, hogy a nagyobb mennyiségű magnézium bevitele is segíthet.öbben kipróbáltuk és igaz.Van aki az áfonyára is esküszik.Bár az nagyon sok betegséget gyógyít.

  2. Rich

    2010. March 28. Sunday at 15:06

    Hiányoltam a cikkből a fokhagyma közismerten vérnyomáscsökkentő hatásának leírását.
    Az áfonyát főként a húgyúti gyulladások kezelésére és megelőzésére szokták sikerrel alkalmazni.

  3. Heródek Éva

    2012. December 28. Friday at 23:35

    A magas vérnyomás ellen, tapasztalatom szerint a legkitűnőbb termék a sót helyettesítő diétás VIVEGA sókeverék. Finom is, hatásos is, a balatonfüredi szívkórház dietetikusi szolgálata is ezt ajánlja a szívbetegeknek!

  4. János

    2013. June 1. Saturday at 12:41

    Nagyon jó cikk.

  5. László

    2014. July 23. Wednesday at 16:15

    Hasznos cikk , köszönöm !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>