egészség

Árt, vagy használ? Segít, vagy megöl? Hírek az egészség, a wellness és az egészséges ételek, hagyományos és az ipari élelmiszerek világából.

életmód

A legfrissebb információk az egészséges ételekkel, életmóddal kapcsolatban. Ízek, illatok, élmények…

gazdaság

Hírek, információk a mezőgazdaság, élelmiszeripar, kereskedelem és az üzleti élet világából, kis politikával fűszerezve…

hagyomány

Hírek, információk a magyar hagyományok, hagyományos élelmiszerek, receptek szokások világából. Minden, amire még büszkék lehetünk.

tudomány

Érdekességek, hírek az élelmiszer-tudomány világából: kutatások, fejlesztések, információk.

Home » egészség, életmód

A cukrozott ételek és italok emelik a vérnyomást

Beküldte: admin, 2010. július 12., hétfőNincs hozzászólás

girl_juiceA sok gyümölcscukrot tartalmazó élelmiszerek rendszeres fogyasztása jelentősen növeli a magas vérnyomás kockázatát. Az üdítőital-gyártók már az első tudományos adatok ismertetésekor idegesen vitatták a vizsgálat eredményeit.Fontos, hogy ismerjük a táplálkozás, életmód és egészség összefüggéseit. Az Egyesült Államokban ennek vizsgálatára indították el a NHANES programot. Az ország lakosságát jellemző csoport ötezer gyermekből és felnőttből áll, akik évente nemcsak részletes táplálkozási és életmódbeli kérdőívet adnak be, de orvosi, fogorvosi és laboratóriumi vizsgálatban is részt vesznek.

Diana Jalal és munkatársai ebből az anyagból emelték ki a 2003 és 2008 közötti időszak résztvevőinek adatait. Arra voltak kíváncsiak, hogy az induláskor normális vérnyomásúak közül a vizsgálati időszak során hány embernek lett magas vérnyomása, és ők hogyan táplálkoztak azokban az években.

A kérdőívekből a gyümölcscukor-fogyasztást emelték ki. Ez a cukorféleség, a fruktóz a legédesebb és mivel olcsóbb, mint a szőlőcukor, az élelmiszeripar előszeretettel ezt alkalmazza. Kiszámolták, hogy a vizsgálati alanyok üdítőitalok és édesipari termékek formájában átlag mennyi fruktózt fogyasztottak. A kutatók a gyümölcsökben lévő fruktózt nem vették figyelembe, mert a természetes cukorformában antioxidánsok, kálium és vitaminok is vannak, és az egészséget védő összetevők ellensúlyozzák a gyümölcscukor esetleges kedvezőtlen hatását.

A NHANES program résztvevői átlagosan naponta 74 gramm fruktózt ittak és ettek. Ennyi gyümölcscukor 2,5 pohár cukros üdítőitalban található. A statisztikai értékelés során a kutatók külön figyelembe vették az életkor, a mozgás, a kalóriafogyasztás és a konyhasó jelentőségét is. Ezt követően az eredmények azt mutatták, hogy ennyi fruktóz 36 százalékkal fokozta annak a kockázatát, hogy a vérnyomás az egészségesnek tartott 140/90 higanymilliméter fölé emelkedjen.

A munkacsoport eredményeit először 2009 októberében, a nefrológusok kongresszusán ismertették. Maureen Storey, az üdítőital-gyártók szövetségének akkori alelnöke azt mondta, hogy ez nem folyóiratban közölt, tudományos tanulmány, hanem csak egy előadás. Most a cikket a tekintélyes Journal of the American Society of Nephrology közölte. Az üdítőital gyártók jelen véleménye még nem ismert.

Forrás: MTI

Hozzászólások

Szólj hozzá a cikkhez, vagy küldj trackbacket. A hozzászólásokat RSS-en is követheted.

Maradj ontopik, ne beszélj mellé. Ne spammelj, vagy vállald a következményeit...

A hozzászólásokban a köbetkező HTML elemek használhatók:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ez az oldal a hozzászólásokban lehetővé teszi "Gravatarok" használatát. Ha szeretnél magadnak egyet, regisztrálj a Gravatar oldalán.

*